Noutăți Legislative din 29.07.2024
SC N&C CONSULTING SRL
Sediul social: Leamna de Sus, nr.248, jud. Dolj
Birou: Craiova, str. Cl Bucuresti, nr.287A, Dolj
CF RO 17115838 J16/64/14.01.2005
Tel: 0251-481133; Fax: 0351-431604
Email: office@consulting-nc.ro
Data: 29.07.2024
În vederea derulării activităţii de consultanţă şi informare continuă, vă prezentăm în sinteză, în ordinea publicării, cele mai importante acte normative apărute în Monitorul Oficial în perioada 15 – 28 iulie 2024
Sumar:
1. Ordinul ANAF nr. 3738/2024 aprobă modelul și conținutul formularului 216 “Declarație
privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare“
, precum și a Procedurii privind
modalitatea în care se realizează colaborarea dintre organul fiscal local și organul fiscal central privind
primirea/transmiterea unor informații referitoare la contribuabilii care datorează impozit special pe bunurile
imobile de valoare mare.
2. Ordinul nr. 3100/2024 aprobă Sistemul de raportarea contabilă la 30 iunie 2024 – pentru
operatorii economici care în exercițiul financiar precedent au înregistrat o cifră de afaceri netă mai
mare decât echivalentul în lei a 1.000.000 euro.
Raportările contabile se depun la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanţelor în format electronic,
până cel târziu la data de 19 august 2024.
3. Ordinul ANAF nr. 3769/2024 aprobă Procedura privind organizarea și înscrierea în cadrul
Registrului RO e-Factura executări silite, precum și a modelului, conținutului și instrucțiunilor de
completare ale formularului (079) “Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura executări
silite“
– Intrare în vigoare: 23 iulie 2024.
4. Hotărârea nr. 860/2024 prevede modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare
a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic.
5. Ordinul nr. 1974/2024 aprobă Procedura de implementare a Programului național
multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM.
6. Ordinul ANAF nr. 3775/2024 prevede aprobarea modelului şi conţinutului formularului “Decont
precompletat RO e-TVA”. Decontul precompletat RO e-TVA nu constituie titlu de creanţă în sensul Legii
nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.2
7. Ordinul nr. 1498/2024 aduce noi prevederi cu privire la tarifele pentru serviciile furnizate de
Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI ) și instituțiile sale subordonate.
8. Hotărârea nr. 832/2024 privind aprobarea Strategiei naționale în domeniul inteligenței
artificiale 2024-2027 – prin care se mai înfiinţează o comisie – Comisia interministerială pentru
coordonarea implementării SN – IA.
9. Ordinul ANAF nr. 3789/2024 aprobă Procedura privind organizarea și înscrierea în Registrul
RO e-Factura obligatoriu şi modelul și conținutul formularului (082) „Cerere privind înregistrarea în
Registrul RO e-Factura obligatoriu“
.
Pentru fiecare act normativ punctăm principalele prevederi, mai jos:
1. Ordinul ANAF nr. 3738/2024 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului 216
“Declarație privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare“, precum și a
Procedurii privind modalitatea în care se realizează colaborarea dintre organul fiscal local și organul
fiscal central privind primirea/transmiterea unor informații referitoare la contribuabilii care
datorează impozit special pe bunurile imobile de valoare mare– Monitorul Oficial nr. 689 din 17 iulie
2024.
Ordinul aprobă Declaraţia 216 care se completează şi se depune la organul fiscal central competent
de către următorii contribuabili:
a) persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, au în
proprietate/proprietate comună clădiri rezidenţiale situate în România, dacă valoarea impozabilă a
clădirii, calculată potrivit art. 457 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, depăşeşte 2.500.000 lei;
b) persoanele fizice şi persoanele juridice care au în proprietate autoturisme
înmatriculate/înregistrate în România a căror valoare de achiziţie individuală depăşeşte 375.000 lei.
Declaraţia se completează de către contribuabil sau de către împuternicitul/reprezentantul
legal/curatorul fiscal al acestuia înscriind, corect, complet şi cu bună – credinţă informaţiile prevăzute de
formular, corespunzătoare situaţiei sale fiscale.
Declaraţia se completează cu ajutorul programului de asistenţă şi se transmite prin mijloace
electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Programul de asistenţă este pus la dispoziţia contribuabililor gratuit de unităţile fiscale subordonate
sau poate fi descărcat de pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.ro.
2. Ordinul nr. 3100/2024 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2024
a operatorilor economici – Monitorul Oficial nr. 696 din 18 iulie 2024.
Prin Ordinul nr. 3.100/2024 a fost aprobat Sistemul de raportarea contabilă la 30 iunie 2024 pentru
operatorii economici care în exercițiul financiar precedent au înregistrat o cifră de afaceri netă mai
mare decât echivalentul în lei a 1.000.000 euro, inclusiv operatorii economici care au exercițiul financiar
diferit de anul calendaristic.
Raportările contabile se depun la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanţelor în format electronic,
până cel târziu la data de 19 august 2024, pe portalul www.e-guvernare.ro, și se semnează cu certificat
digital calificat.3
În raportarea contabilă la 30 iunie 2024 se vor prezenta distinct cheltuielile cu impozitul pe profit la
nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri.
Încadrarea în „cifră de afaceri netă mai mare decât echivalentul în lei a 1.000.000 euro” se
efectuează pe baza indicatorilor determinați din situațiile financiare anuale ale exercițiului financiar
precedent, respectiv a balanței de verificare încheiate la finele exercițiului financiar precedent, utilizând
cursul de schimb valutar comunicat de Banca Națională a României, valabil la data încheierii exercițiului
financiar precedent.
Nu întocmesc raportări contabile la 30 iunie 2024 entitățile care nu au desfășurat activitate de la
data înființării până la 30 iunie 2024, cele care în tot semestrul I al anului 2024 s-au aflat în inactivitate
temporară, cele înființate în cursul anului 2024, și persoanele juridice care se află în curs de lichidare, potrivit
legii.
Raportările contabile la 30 iunie 2024 cuprind următoarele formulare:
• Situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii (cod 10);
• Contul de profit şi pierdere (cod 20), respectiv Contul prescurtat de profit şi pierdere (cod 20) sau
Situația veniturilor și cheltuielilor (cod 20), în funcție de Reglementările contabile aplicabile;
• Date informative (cod 30).
Obligaţiile de raportare instituite nu înlătură obligaţia operatorilor economici cu capital/patrimoniu
integral ori majoritar deţinut direct sau indirect de autorităţile publice centrale ori locale de a efectua
raportările prevăzute de legislaţia aplicabilă acestora.
3. Ordinul ANAF nr. 3769/2024 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea și înscrierea
în cadrul Registrului RO e-Factura executări silite, precum și a modelului, conținutului și
instrucțiunilor de completare ale formularului (079) “Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-
Factura executări silite”– Monitorul Oficial nr. 719 din 23 iulie 2024.
Procedură se aplică de către organele de executare silită, inclusiv executorii judecătoreşti şi Agenţia
Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, competente să valorifice bunuri potrivit legii.
Registrul RO e-Factura executări silite este gestionat, din punct de vedere informatic, cu ajutorul
aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul
Ministerului Finanţelor şi cuprinde următoarele informaţii:
a) codul de identificare fiscală al organului de executare silită;
b) denumirea organului de executare silită;
c) adresa domiciliului fiscal al organului de executare silită;
d) data la care organul de executare silită a solicitat înregistrarea în Registrul RO e-Factura executări
silite;
e) data înscrierii în Registrul RO e-Factura executări silite.
Registrul se actualizează permanent, pe baza cererilor de înregistrare în Registrul RO e-Factura
executări silite depuse de organele de executare silită şi a informaţiilor deţinute de organele fiscale cu privire
la radierea contribuabililor din Registrul contribuabililor/plătitorilor.
Înscrierea în Registrul RO e-Factura executări silite se face prin transmiterea formularului (079)
„Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura executări silite”, având bifată secţiunea III. Prin
excepţie, organele de executare silită din subordinea organelor fiscale centrale se înregistrează din oficiu,
începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin, pe baza informaţiilor existente în bazele de date ale
Ministerului Finanţelor.4
Formularul (079) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura executări silite” se
transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, potrivit legii.
Organul de executare silită care a solicitat utilizarea sistemului naţional privind factura electronică
RO e-Factura se consideră înscris în Registrul RO e-Factura executări silite începând cu ziua imediat
următoare transmiterii formularului (079).
Intrare în vigoare: 23 iulie 2024
4. Hotărârea nr. 860/2024 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de
aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 822/2022 – Monitorul Oficial nr. 720 din 23 iulie 2024.
Hotărârea prevede modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor
Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic.
Pentru desfăşurarea de activităţi casnice remunerate, în condiţiile legii, atât beneficiarii casnici, cât şi
prestatorii casnici se înregistrează prin crearea unui cont personal în Platforma electronică de evidenţă a
desfăşurării activităţilor casnice, utilizată de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
Înregistrarea beneficiarilor casnici şi prestatorilor casnici în platforma electronică şi crearea
contului personal se pot face prin accesarea linkului tichete.anofm.ro fie individual de către aceştia, fie
la sediile agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene şi a municipiului Bucureşti sau la sediile
unităţilor furnizorului de serviciu universal.
Tichetele de activităţi casnice care nu au fost preschimbate de prestatorul casnic se anulează de
către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, care înscrie menţiunea «Anulat» în platforma
electronică, în termen de 30 de zile de la data îndeplinirii termenului prevăzut de lege.
Tichetele de activităţi casnice nevalorificate se restituie agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă în
vederea anulării.
5. Ordinul nr. 1974/2024 privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului
național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din
sectorul IMM – Monitorul Oficial nr. 726 din 24 iulie 2024.
Prin această procedură se instituie o schemă de ajutor de minimis, al cărei obiectiv principal îl
constituie, potrivit actului normativ, „stimularea și sprijinirea înființării și dezvoltării IMM-urilor
înființate și conduse de femei, îmbunătățirea performanțelor economice ale acestora, realizarea unei
creșteri economice inteligente, sustenabile și incluzive, bazate pe digitalizare, dezvoltare durabilă, inovare
și pregătire antreprenorială, în contextul problemelor legate de menținerea echilibrului dintre obligațiile
familiale și cele profesionale și ale prejudecăților existente încă la nivel local”.
Schema este valabilă până la 31 decembrie 2027, iar plățile în cadrul schemei de minimis vor fi
efectuate până la31 decembrie 2028.
Bugetul estimat pentru perioada 2024 – 2027 este de 800 milioane lei, iar bugetul alocat schemei de
minimis pentru anul bugetar 2024, stabilit prin Legea nr. 421/2023 de aprobare a bugetului de stat pe anul
2024, este de 200 milioane lei.
Prin implementarea Programului în perioada 2024-2027 se estimează acordarea de ajutor de minimis
unui număr de 4.000 de beneficiari, din care 1.000 în anul 2024.
Înscrierea în Program și completarea formularului electronic de înscriere în vederea obținerii
finanțării se fac online în aplicația informatică de înscriere și gestiune a schemei de ajutor disponibilă la
adresa https://minimis.imm.gov.ro. Aplicanții au obligația de a urmări permanent contul creat în aplicația
informatică, adresa de e mail, precum și informațiile referitoare la măsura de sprijin postate pe site-ul5
ministerului pe toată perioada de implementare (înscriere, verificare, clarificări, semnare acord de finanțare,
depunere documente decont, încărcare documente cheltuieli, efectuare plăți, monitorizare, raportare etc.).
6. Ordinul ANAF nr. 3775/2024 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului
“Decont precompletat RO e-TVA” – Monitorul Oficial nr. 726 din 24 iulie 2024.
Ordinul prevede aprobarea modelului şi conţinutului formularului “Decont precompletat RO e-
TVA”.
Decontul precompletat RO e-TVA conţine date şi informaţii privind operaţiunile economice declarate
de către persoanele impozabile şi transmise în sistemele informatice ale Ministerului Finanţelor şi Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală până la data întocmirii acestuia şi nu constituie titlu de creanţă în sensul
Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
Decontul precompletat RO e-TVA conţine informaţii privind sursele de date utilizate pentru
precompletare. Persoanele impozabile pot solicita electronic rapoarte privind datele şi informaţiile din
sursele de date utilizate.
Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015
privind Codul fiscal, trebuie să depună, potrivit art. 323 alin. (1) din Codul fiscal, pentru fiecare perioadă
fiscală, decontul de taxă pe valoarea adăugată (formular 300), până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare celei în care se încheie perioada fiscală respectivă, înscriind corect, complet şi cu bună –
credinţă informaţiile prevăzute de formular, corespunzătoare situaţiei sale fiscale, potrivit art. 102 alin. (3)
din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
Decontul precompletat RO e-TVA se implementează cu data de 1 august 2024 pentru
operaţiunile efectuate începând cu data de 1 iulie 2024 de persoanele impozabile înregistrate în scopuri
de TVA.
7. Ordinul nr. 1498/2024 pentru modificarea și completarea Ordinului directorului general al
Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară nr. 16/2019 privind aprobarea tarifelor
pentru serviciile furnizate de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară și instituțiile sale
subordonate – Monitorul Oficial nr. 726 din 24 iulie 2024.
Noile prevederi au intrat în vigoare miercuri, 24 iulie, când a fost publicat Ordinul nr. 1498/2024.
Astfel, ANCPI, instituție aflată în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și
Administrației (MLPDA), acordă următoarele facilități:
✓ prestarea fără tarif a anumitor servicii;
✓ aplicarea unor tarife fixe în locul celor procentuale (60 lei, pentru intabularea dreptului de
proprietate asupra imobilelor naționalizate);
✓ comasarea unor tarife într-un tarif unic, indiferent de numărul operațiunilor solicitate (înainte
se plătea pentru fiecare operațiune);
✓ plafonarea bazei de calcul la care se aplică procentele de 0,15 sau 0,5 în vederea intabulării
✓ dezmembrămintelor dreptului de proprietate;
✓ introducerea unor reguli de calcul a tarifului solicitat pentru radierea aceleiași sarcini
transcrise în urma alipirii mai multor imobile grevate de aceasta sau ca urmare a operațiunilor succesive de
alipire urmate de dezlipire.
Totodată, au fost introduse noi servicii precum:
✓ Avizare expertize tehnice judiciare în specialitatea topografie, cadastru și geodezie (unitatea
de măsură este ”lucrarea”, iar serviciul este prestat cu scutire de tarif).6
✓ Copie de carte funciară (unitatea de măsură este ”cartea funciară”, iar tariful este de 25 lei).
✓ Înscriere dispozitiv hotărâre judecătorească (serviciu aplicabil doar în cazul hotărârilor
judecătorești care omologhează un raport de expertiză avizat de oficiul de cadastru și publicitate imobiliară,
iar tariful este calculat prin raportare la fiecare operațiune rezultată din dispozitivul hotărârii judecătorești).
8. Hotărârea nr. 832/2024 privind aprobarea Strategiei naționale în domeniul inteligenței
artificiale 2024-2027 – Monitorul Oficial nr. 730 din 25 iulie 2024.
Se mai înfiinţează o comisie – Comisia interministerială pentru coordonarea implementării SN
– IA, organism fără personalitate juridică, ale cărei şedinţe sunt conduse de reprezentantul Ministerului
Cercetării, Inovării şi Digitalizării.
În scopul analizării stadiului de îndeplinire a măsurilor prevăzute în planul de măsuri din SN – IA,
Comisia se reuneşte în şedinţe de lucru cel puţin de două ori pe an.
9. Ordinul ANAF nr. 3789/2024 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea și înscrierea
în Registrul RO e-Factura obligatoriu, precum și a modelului, conținutului și instrucțiunilor de
completare ale formularului (082) “Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura
obligatoriu”– Monitorul Oficial nr. 734 din 26 iulie 2024.
Ordinul aprobă Procedura privind organizarea și înscrierea în Registrul RO e-Factura
obligatoriu, prevăzută în anexa nr. 1.
De asemenea a fost aprobat modelul și conținutul formularului (082) „Cerere privind
înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu“, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.
Vă doreşte mult succes,
echipa N&C Consulting

Follow us on Social Media
©2023. NC Consulting. All Rights Reserved.