Noutăți Legislative din 18.11.2024
SC N&C CONSULTING SRL
Sediul social: Leamna de Sus, nr.248, jud. Dolj
Birou: Craiova, str. Cl Bucuresti, nr.287A, Dolj
CF RO 17115838 J16/64/14.01.2005
Tel: 0251-481133; Fax: 0351-431604
Email: office@consulting-nc.ro
Data: 18.11.2024
În vederea derulării activităţii de consultanţă şi informare continuă,
vă prezentăm în sinteză, în ordinea publicării, cele mai importante acte normative apărute în Monitorul Oficial în perioada 11 – 17 noiembrie 2024
Sumar:
1. Ordonanța de urgență nr. 129/2024 conform căreia operatorii economici vor avea posibilitatea să modifice anumite date în cadrul sistemului RO E-TRANSPORT după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT. De asemenea, ordonanţa modifică metodologia de aplicare a sancțiunilor în materie de RO e-Transport.
2. Ordonanța de urgență nr. 128/2024 modifică şi completează Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Prima DECLARAȚIE UNICĂ PRECOMPLETATĂ!!!
3. Hotărârea nr. 1393/2024 aduce completări normelor Codului fiscal, clarificându-se aspecte importante referitoare la impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), impozitul suplimentar aplicat firmelor mari din sectoarele petrol și gaze (ICAS), dar şi Impozitul pe veniturile microintreprinderilor și titlului VIII – Accize și alte taxe speciale.
4. Legea nr. 283/2024 aduce modificari si completari CODULUI MUNCII privind stabilirea salariilor minime adecvate, conform Directivei (UE) 2022/2041 privind salariile minime adecvate in Uniunea Europeana.
5. Ordinul nr. 1636/2024 modifică Ghidului de finanțare pentru Programul “ELECTRIC UP” privind finanțarea întreprinderilor mici și mijlocii și a operatorilor economici care activează în domeniul HORECA. Perioada de înscrieri a programului Electric Up a fost prelungită până la finalul zilei de 16 decembrie 2024. Inițial, înscrierile se putea face doar până pe 13 noiembrie, conform Ordinului ministrului Energiei nr.1441/04.10.2024.
Pentru fiecare act normativ punctăm principalele prevederi, mai jos:
1. Ordonanța de urgență nr. 129/2024 privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative – Monitorul Oficial nr. 1124 din 11 noiembrie 2024.
Conform OUG nr. 129/2024, operatorii economici vor avea posibilitatea să modifice anumite date în cadrul Sistemului RO e-Transport după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT.
În cazul în care intervine necesitatea modificării anumitor date (denumirea, caracteristicile, cantitățile și/sau contravaloarea bunurilor transportate), operatorii vor putea opera o astfel de modificare după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, dar cel târziu până la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a finalizat transportul de bunuri.
De asemenea, a fost modificată metodologia de aplicare a sancțiunilor în materie de RO e-Transport, după cum urmează:
-în situaţia constatării unei prime contravenții (lipsa codului UIT, declararea eronată a cantităților bunurilor transportate sau utilizarea codului UIT peste termenul de valabilitate), se va aplica doar amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice, sau amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice.
– pentru săvârșirea celei de-a doua contravenții în termen de 12 luni de la prima sancționare, se va aplica atât amenda menționată mai sus, cât și confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
– pentru săvârșirea celei de-a treia contravenții, se aplică atât amendă menționată mai sus, cât și confiscarea a 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
– începând cu săvârșirea celei de-a patra contravenții, se va aplica amenda specificată inițial, însă contravaloarea bunurilor nedeclarate va confiscată fi integral (100%).
Sancțiunile vor fi aplicate ținând cont de sancțiunile anterioare înregistrate în precedentele 12 luni.
Totuși, sancțiunea complementară de confiscare a contravalorii bunurilor transportate nedeclarate nu se aplică în cazul constatărilor rezultate din verificări ulterioare încheierii transportului rutier de bunuri, dacă operatorii economici demonstrează că datele privind transporturile efectuate au fost înregistrate în documentele justificative care stau la baza înregistrărilor contabile, precum și în contabilitate, pentru perioada în cauză.
De asemenea, prin OUG nr. 129/2024 se suspendă până la data de 31 martie 2025 sancțiunea aplicabilă operatorilor de transport cu privire la neîndeplinirea obligațiilor de a asigura transferul datelor de poziționare a vehiculului de transport, de a echipa vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicaţii și de a pune codul UIT la dispoziția conducătorului auto.
Se va înființa un registru electronic de evidență centralizată a sancțiunilor aplicate operatorilor economici, care va fi pus la dispoziția autorităților de Centrul Național pentru Informații Financiare.
Modificările aduse intră în vigoare de la data de 21.11.2024.
2. Ordonanța de urgență nr. 128/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative – Monitorul Oficial nr. 1125 din 11 noiembrie 2024.
Prin OUG 128/2024 au fost adoptate unele prevederi privind precompletarea obligatorie a declarației unice (DU) pentru persoanele fizice.
Astfel, începând cu veniturile aferente anului 2025, ANAF va transmite contribuabililor declarația unică precompletată cu datele privind veniturile realizate, impozitul pe venit datorat, baza de calcul a contribuțiilor sociale și cuantumul contribuțiilor datorate. Procedura va fi aprobată prin ordin ANAF până pe 10 mai 2025. Prima DECLARAȚIE PRECOMPLETATĂ obligatoriu va fi depusă până la data de 25 mai 2026.
Tot pentru veniturile aferente anului 2025 NU VA MAI EXISTA OBLIGAȚIA DE A DEPUNE DECLARAȚIA UNICĂ PENTRU VENITURILE ESTIMATE, pentru contribuțiile sociale aferente estimate și pentru toate situațiile în care intervin modificări sau recalculări ale estimărilor inițiale.
Prezenta ordonanță aduce schimbări asupra termenelor de depunere, astfel, DECLARAȚIA UNICĂ nu se va depune la alte termene decât cel din 25 mai.
Astfel, se elimina obligatiei depunerii in anul curent a DECLARATIEI UNICE in cazul contribuabililor care in cursul anului fiscal incep sau inceteaza o activitate, precum si cei care intrerup temporar activitatea sau intra in suspendare temporara a activitatii potrivit legislatiei in materie, precum si in situatiile in care intervin modificari ale clauzelor contractuale sau in cazul rezilierii, in cursul anului fiscal, a contractelor de inchiriere incheiate intre parti. In aceste cazuri persoanele fizice au obligatia depunerii declaratiei unice, pana la data DE 25 MAI INCLUSIV A ANULUI URMATOR celui de realizare a veniturilor.
Rămane totuşi obligatia inregistrarii contractului încheiat între parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent.
De asemenea, pentru simplificarea procedurilor de inregistrare si administrare a contractelor de inchiriere, precum si a actelor de modificare a acestora, se propune ca in situatia in care bunul este detinut in comun, sa se desemneze prin contractul de inchiriere sau, dupa caz, prin actul de modificare a acestuia, proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal care indeplineste aceasta obligatie.
Totodată, reperul calendaristic referitor la salariul minim brut pe țară folosit pentru calculul plafoanelor legate de obligația plății contribuțiilor sociale se mută de la data de 25 mai a anului de realizare a venitului la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului.
În ceea ce privește persoanele fizice care derulează activități independente și sunt pe pierdere sau pe zero, acestea sunt scutite de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS), dar au posibilitatea de a opta pentru plata acesteia.
Modificarile vor intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2025.
3. Hotărârea nr. 1393/2024 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, precum și pentru modificarea art. 9 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.342/2024 privind aprobarea schemei “Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate“, pentru perioada 2024-2025 – Monitorul Oficial nr. 1125 din 11 noiembrie 2024.
Hotărârea aduce completări normelor Codului fiscal, clarificându-se aspecte importante referitoare la impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), impozitul suplimentar aplicat firmelor mari din sectoarele petrol și gaze (ICAS), dar şi Impozitul pe veniturile microintreprinderilor și titlului VIII – Accize și alte taxe speciale.
Cu privire la clarificări aduse prevederilor titlului III „IMPOZITUL PE VENITURILE MICROÎNTREPRINDERILOR”:
– Se prevede în mod expres coroborarea îndeplinirii la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent a condițiilor de deținere cu cele referitoare la întreprinderi legate;
– Se clarifică faptul că în cazul deținerilor indirecte, procentele de deținere se calculează prin înmulțirea procentelor de deținere, începând cu procentul de deținere la prima persoana juridică deținută și până la cea pentru care se verifică condițiile de aplicare a regimului de microîntreprindere.
Exemplul 1 inclus în aceste norme surprinde și explică acest tip de calcul.
– În cazul verificării condițiilor privind întreprinderile legate, dacă există atât deținere directă, cât și indirectă, se vor însuma procentele de deținere directă cu cele de deținere indirectă (calculate conform punctului anterior) la verificarea depășirii procentului de 25%. Exemplul 1 explică și acest caz;
– Exemplele 2 și 3 ilustrează situațiile în care acționarul/asociatul persoanei juridice care verifică condiția pentru aplicarea regimului de microîntreprindere este o persoana fizică ce desfășoară activități economice și prin intermediului unei PFA. În aceste cazuri, la calculul cifrei de afaceri se adună și cifra de afaceri a PFA-ului.
Exemplul 3 explică de asemenea faptul că, dacă în trimestrul x al unui an fiscal, cifra de afaceri a întreprinderilor legate (în exemplul dat o PJ și un PFA) depășește pragul de 500.000 euro, PJ va datora impozit pe profit începând chiar cu acel trimestru;
– Se detaliază tipurile de activități economice desfășurate de entități fără personalitate juridică (eg. PFA, II, etc.) și veniturile care se iau în vedere la aplicarea prevederilor privind întreprinderile legate;
– În ceea ce privește condiția privind depunerea la termen a situațiilor financiare anuale, normele clarifică faptul că această condiție vizează PJ române care nu au depus situațiile aferente exercițiului financiar din anul N-2 și/sau a celor anterioare acestui an;
– În ceea ce privește condiția de la art. 52 – Reguli de ieșire din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor în cursul anului alin. (2) referitoare la depunerea situațiilor financiare, aceasta vizează situațiile financiare pentru anul N-1 și termenele prevăzute de Legea contabilității nr. 82/1991;
– Se aduc clarificări asupra PJ care nu intră sub incidența aplicării sistemului de microîntreprinderi (instituții de credit, instituții care se organizează și funcționează/desfășoară activități de intermediere/distribuție în domeniul asigurărilor și reasigurărilor, respectiv al pieței de capital, PJ care desfășoară activități în domeniul jocurilor de noroc sau activități de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor petroliere și gazelor naturale);
– Se clarifică modul de calcul al bazei impozabile: total venituri din creditul conturilor din clasa a 7-a Conturi de venituri, din care se scad veniturile neimpozabile prevăzute în Codul Fiscal la art. 53 alin. (1) și la care se adună elementele de la alin. (2);
– Se abrogă normele vechi care nu mai coincid cu actualele condiții privind aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor.
4. Legea nr. 283/2024 privind modificarea şi completarea unor acte normative, pentru stabilirea salariilor minime adecvate – Monitorul Oficial nr. 1139 din 14 noiembrie 2024.
Legea nr.283/2024 aduce modificari si completari Codului muncii privind stabilirea salariilor minime adecvate, conform Directivei (UE) 2022/2041 privind salariile minime adecvate in Uniunea Europeana.
Printre modificarile si completarile aduse Codului muncii, mentionam:
– Defineste raportul juridic de munca ca fiind raportul reglementat prin lege in temeiul caruia o persoana fizica, denumita lucrator, se obliga sa presteze o activitate pentru si sub autoritatea altei alte persoane fizice sau juridice in schimbul unei remuneratii.
– Defineste salariul de baza ca fiind componenta fixa a remuneratiei brute platite unui salariat pentru munca pe care o presteaza pe parcursul unei luni calendaristice, in care nu sunt incluse sporurile, indemnizatiile si alte adaosuri.
– Defineste salariul de baza minim brut ca fiind suma minima la care are dreptul salariatul pentru munca prestata, stabilit prin act normativ sau prin contractul colectiv de munca aplicabil.
– Defineste salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata ca fiind suma stabilita anual prin hotarare a Guvernului, in conditiile art. 164, corespunzatoare programului normal de munca, in scopul imbunatatirii conditiilor de trai si de munca, in special a gradului de adecvare a salariului minim, in vederea asigurarii unui nivel de trai decent.
Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, se stabileste anual prin hotarare a Guvernului si se aplica de la data de 1 ianuarie a anului urmator, cu actualizarea periodica o data pe an, dupa consultarea confederatiilor sindicale si patronale reprezentative la nivel national. In cazul in care programul normal de munca este, potrivit legii, mai mic de 8 ore zilnic, salariul de baza minim brut orar se calculeaza prin raportarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata la numarul mediu lunar de ore, potrivit programului legal de munca aprobat.
– Stabileste ca angajatorul nu poate negocia si stabili salarii de baza brute, prin contractul individual de munca si/sau contractul colectiv de munca aplicabil, sub valoarea salariului de baza minim brut orar stabilit prin HG.
– Stabileste ca toate drepturile si obligatiile stabilite, potrivit legii, prin raportare la salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se determina utilizand nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin HG.
Angajatorul este obligat sa garanteze in plata salariatilor un salariu de baza brut lunar cel putin egal cu salariul de baza minim brut.
– Stabileste in continuare ca salariul de baza minim brut pe tara stabilit prin HG poate fi acordat unui salariat pentru o perioada de maximum 24 de luni, de la data incheierii contractului individual de munca. Dupa expirarea perioadei respective, salariatului i se acorda un salariu de baza superior salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
– Stabileste ca si in cazul raporturile de munca neintemeiate pe un contract individual de munca, angajatorul trebuie sa stabileasca si sa garanteze in plata pentru acesti lucratori o remuneratie a carei nivel nu poate fi mai mic decat cel al salariului de baza minim brut orar stabilit prin HG sau prin contractul colectiv de munca aplicabil.
– Stabileste ca nerespectarea dispozitiilor privind garantarea in plata a salariului de baza minim brut, stabilit prin act normativ sau a nivelului salarial minim stabilit prin contract colectiv de munca aplicabil, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3000 lei la 5000 lei pentru fiecare persoana pentru care s-a constatat nerespectarea acestor dispozitii legale, fara a depasi valoarea cumulata de 200 000 lei.
5. Ordinul nr. 1636/2024 privind modificarea Ghidului de finanțare pentru Programul “ELECTRIC UP” privind finanțarea întreprinderilor mici și mijlocii și a operatorilor economici care activează în domeniul HORECA pentru instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică cu o putere instalată cuprinsă între 27 kWp și 150 kWp necesară consumului propriu, a unui sistem de stocare a energiei produse pentru creșterea gradului de autoconsum, a cel puțin o stație de reîncărcare de minimum 22 kW pentru vehicule electrice și electrice hibrid plug-in pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic, precum și a sistemului alternativ de încălzire/răcire pentru creșterea gradului de utilizare a energiei produse din surse regenerabile în încălzire și răcire, aprobat prin Ordinul ministrului energiei nr. 1.441/2024- Monitorul Oficial nr. 1139 din 14 noiembrie 2024.
Perioada de înscrieri a programului Electric Up a fost prelungită până la finalul zilei de 16 decembrie 2024. Inițial, înscrierile se putea face doar până pe 13 noiembrie, conform Ordinului ministrului Energiei nr.1441/04.10.2024.
Informațiile complete sunt disponibile pe pagina oficială a Ministerului Energiei.
Programul Electric Up se adresează întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri) și operatorilor economici din domeniul HoReCa, oferindu-le finanțare pentru instalarea de panouri fotovoltaice, sisteme de stocare a energiei, stații de încărcare pentru vehicule electrice, precum și alte soluții pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.
În cazul solicitanților deja înscriși în platforma informatică, înscrierea în program se consideră valabilă sub condiția încărcării documentelor specifice ghidului de finanțare doar în perioada menționată.
Vă doreşte mult succes,
echipa N&C Consulting
Follow us on Social Media
©2023. NC Consulting. All Rights Reserved.