Noutăți Legislative din 09.12.2024

SC N&C CONSULTING SRL

Sediul social: Leamna de Sus, nr.248, jud. Dolj

Birou: Craiova, str. Cl Bucuresti, nr.287A, Dolj

CF RO 17115838   J16/64/14.01.2005

Tel: 0251-481133; Fax: 0351-431604

 Email: office@consulting-nc.ro

Data: 09.12.2024

În vederea derulării activităţii de consultanţă şi informare continuă, 

vă prezentăm în sinteză, în ordinea publicării, cele mai importante acte normative apărute în Monitorul Oficial în perioada 01 – 08 decembrie 2024

Sumar:

1. Legea nr. 299/2024  modifică şi completează Legea societăților nr. 31/1990 cu privire la modul în care societățile își organizează activitatea, fiind  vizate simplificarea formalităților administrative, extinderea utilizării tehnologiilor digitale și creșterea eficienței în adoptarea deciziilor. 

2. Legea nr. 301/2024 prevede modificarea şi completarea Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995.

3. Ordonanța de urgență nr. 137/2024 reglementează auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate, întocmite potrivit legii contabilității și reglementărilor contabile aplicabile, asigurarea raportării anuale și consolidate privind durabilitatea, precum si alte aspecte legate de condiţiile ca o persoană fizică sau un auditor financiar să fie autorizată/autorizat să efectueze și asigurarea raportării privind durabilitatea.

4. Ordinul BNR nr. 7/2024 aduce modificări și completări Normelor metodologice privind întocmirea situațiilor financiare periodice la nivel individual, conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară, aplicabile instituțiilor financiare nebancare în scopuri de monitorizare/supraveghere prudențială, aprobate prin Ordinul Băncii Naționale a României nr. 4/2022.

5. Ordonanța de urgență nr. 138/2024 aduce alte modificări fiscale în vigoare din 2025, legate de e-Factura, e-Transport, chirii și pensii din străinătate, dar si asupra Legii contabilității.

Pentru fiecare act normativ punctăm principalele prevederi, mai jos:

1. Legea nr. 299/2024 pentru modificarea şi completarea Legii societăţilor nr. 31/1990 – Monitorul Oficial nr. 1212 din 03 decembrie 2024.

Schimbările aprobate prin Legea nr. 299/2024 completează Legea societăților nr. 31/1990 cu privire la modul în care societățile își organizează activitatea, fiind  vizate simplificarea formalităților administrative, extinderea utilizării tehnologiilor digitale și creșterea eficienței în adoptarea deciziilor. Au fost introduse, printre altele, următoarele modificări importante:

– Votul electronic în adunările generale ale acționarilor și/sau ale asociaților (AGA)

O schimbare importantă este reglementarea cadrului legal în legătură cu organizarea și desfășurarea online privind AGA, iar documentele rezultate din adunările generale vor fi semnate olograf sau electronic.

Atribuțiile specifice care pot fi delegate către consiliile de administrație din cadrul societăților pe acțiuni printr-o hotărâre a adunării generale extraordinare a acționarilor sau prin actul constitutiv. Mai exact, dincolo de cele permise și în momentul de față (mutarea sediului societăţii, schimbarea obiectului secundar de activitate sau majorarea capitalului social), adunările generale extraordinare ale acționarilor pot delega către consiliile de administrație competența de a înființa și desființa sedii secundare.

– Eliminarea unor formalități administrative – beneficiarii reali nu mai trebuie să apară în actele constitutive

Prin Legea nr. 229/2024 a fost eliminată cerința includerii datelor de identificare a beneficiarilor reali în actele constitutive ale societăților pentru motive de de protecție a datelor personale, dar și pentru a asigura operativitatea înregistrării modificărilor cu privire la beneficiarii reali, care oricum se realiza, în prezent, prin înregistrarea declarațiilor modificatoare privind beneficiarii reali.

Se recomandă societăților să-şi analizeze actul constitutiv și să includă în acest document prevederi care să permită participarea la adunările generale prin mijloace electronice de comunicare la distanță. 

2. Legea nr. 301/2024 privind modificarea și completarea Legii notarilor publici și a activității notariale nr. 36/1995 Monitorul Oficial nr. 1212 din 03 decembrie 2024.

Legea nr. 301/2024 prevede modificarea şi completarea Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, fiind reglementare aspecte precum:

– În cadrul biroului individual îşi exercită funcţia un notar public, angajaţi cu studii superioare şi personal auxiliar, cărora notarul public le poate delega anumite atribuţii de natură administrativă, în condiţiile stabilite prin regulament.

– Societatea profesională se constituie din 2 sau mai mulţi notari publici asociaţi. 

– Extinderea competenței notarilor publici pentru deschiderea procedurii succesorale notariale, din circumscripția teritorială a judecătoriei în care se află sediul biroului individual sau societății profesionale notariale, la nivelul tribunalului.

– Crearea unei baze de date naționale pentru digitalizarea evidențelor succesorale, pentru furnizarea ușoară a informațiilor notarilor, succesibililor, autorităților și altor persoane cu interes legitim.

– Posibilitatea pentru notarul public de a îndeplini, la cererea și pe cheltuiala părților interesate, operațiuni conexe serviciului notarial, cum ar fi procurarea certificatelor, avizelor sau altor documente necesare.

3. Ordonanța de urgență nr. 137/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative, a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, precum și modificarea și completarea unor acte normative Monitorul Oficial nr. 1215 din 03 decembrie 2024.

OUG 137/2024 reglementează auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate, întocmite potrivit legii contabilității și reglementărilor contabile aplicabile, asigurarea raportării anuale și consolidate privind durabilitatea, precum si alte aspecte legate de condiţiile ca o persoană fizică sau un auditor financiar să fie autorizată/autorizat să efectueze și asigurarea raportării privind durabilitatea.

4. Ordinul nr. 7/2024 privind modificarea și completarea Ordinului Băncii Naționale a României nr. 4/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea situațiilor financiare periodice la nivel individual, conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară, aplicabile instituțiilor financiare nebancare în scopuri de monitorizare/supraveghere prudențială Monitorul Oficial nr. 1212 din 03 decembrie 2024.

Ordinul BNR nr. 7/2024 aduce modificări și completări Normelor metodologice privind întocmirea situațiilor financiare periodice la nivel individual, conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară, aplicabile instituțiilor financiare nebancare în scopuri de monitorizare/supraveghere prudențială, aprobate prin Ordinul Băncii Naționale a României nr. 4/2022.

5. Ordonanța de urgență nr. 138/2024 privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și pentru reglementarea altor măsuri Monitorul Oficial nr. 1222 din 05 decembrie 2024.

OUG 138/2024 aduce alte modificări fiscale în vigoare din 2025, legate de e-Factura, e-Transport, chirii și pensii din străinătate, dar si asupra Legii contabilității.

RO e-Factura

Identificarea prin CNP pentru persoanele fizice este opțională. Astfel, în cazul în care contribuabilul nu dorește să comunice un cod de identificare, factura va include automat un cod format din 13 cifre de zero;

– Obligația utilizării sistemului RO e-Factura este restrânsă doar la operațiunile pentru care locul livrării sau prestării din punct de vedere al TVA este în România.

Sistemul RO e-Factura devine obligatoriu și pentru facturile simplificate, cu excepția bonurilor fiscal;

– Facturile emise în baza contractelor de achiziții publice, sectoriale sau de concesiuni vor trebui să includă codurile CPV corespunzătoare din nomenclatorul achizițiilor publice;

– Facturile emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora nu se mai transmit prin RO e-Factura, având în vedere că toate facturile emise în relația B2C vor fi raportate în sistem de la 1 ianuarie 2025.

e-TVA

În ceea ce privește sitemul național RO e-TVA, se amână până la 1 iulie 2025, dispozițiile privind obligația transmiterii de către contribuabili a rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate de către ANAF prin ”Notificarea de conformare RO e-TVA”, precum și a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații.

e-Transport

În ceea ce privește e-Transport, se amână intrarea în vigoare a sistemului național e-Transport pentru operatorii economici autorizați până la 31 martie 2025.

Impozit

În ceea ce privește impozitul pe profit, contribuabilii care datorează impozite specifice pe cifra de afaceri (instituții de credit, persoane juridice din domeniul petrolier) sunt exceptați de la impozitul minim pe cifra de afaceri.

În ceea ce privește impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, pentru dezvoltarea agriculturii autohtone, s-a stabilit un venit neimpozabil pentru stimularea comasării terenurilor dacă nu se plătește sultă și activitățile care se desfășoară sunt destinate agriculturii, respectiv atunci când nu se obține un câștig din comasare.

În ceea ce privește impozitul pe venit, s-au stabilit următoarele:

Reglementarea regulilor privind calculul și declararea impozitului pe venit în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, în situația în care venitul este plătit exclusiv în natură, precum și în cazul sumelor reprezentând garanție, utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract.

Legea contabilității

Din 2025, lunar se întocmește balanța de verificare.

Referitor la termenul de depunere a situaţiilor financiare anuale, acesta este data 31 mai, respectiv 30 aprilie, în funcție de categoria entității raportoare, a exercițiului financiar următor celui de raportare.

Termenul de depunere a raportărilor contabile anuale este data 31 mai a exercițiului financiar următor celui de raportare, termen aplicabil inclusiv în cazul entităților care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic.

În cazul în care datele prevăzute sunt zile nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acestora.

Începând cu data de 1 ianuarie 2026, formularele din sfera raportării situațiilor financiare, rapoartele de situații financiare, notele, precum și alte documente care însoțesc situațiile financiare la instituțiile publice se transmit exclusiv în format electronic.

De asemenea, începând cu exercițiul financiar al anului 2025, situațiile financiare anuale/raportările contabile se depun numai în format electronic conform specificațiilor publicate pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Follow us on Social Media

Soluții de consultanță pentru afacerea ta.

Contact

Contactează-ne

Cum te putem ajuta?

©2023. NC Consulting. All Rights Reserved.

Scroll to Top