Noutăți Legislative din 02.12.2024
SC N&C CONSULTING SRL
Sediul social: Leamna de Sus, nr.248, jud. Dolj
Birou: Craiova, str. Cl Bucuresti, nr.287A, Dolj
CF RO 17115838 J16/64/14.01.2005
Tel: 0251-481133; Fax: 0351-431604
Email: office@consulting-nc.ro
Data: 02.12.2024
În vederea derulării activităţii de consultanţă şi informare continuă,
vă prezentăm în sinteză, în ordinea publicării, cele mai importante acte normative apărute în Monitorul Oficial în perioada 25 – 30 noiembrie 2024
Sumar:
1. Hotărârea nr. 1490/2024 a aprobat Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. V din Legea nr. 126/2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacității de combatere a evaziunii fiscale, referitoare la regimul juridic al mijloacelor de transport reținute de reprezentanții autorității vamale, respectiv intrarea în proprietatea privată a statului și condițiile de valorificare a mijloacelor de transport reținute.
2. Hotărârea nr. 1506/2024 stabileşte salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată la suma de 4.050 lei lunar.
3. Decizia ICCJ nr. 50/2024 cu privire la solicitarea penalităţilor de întârziere.
Având în vedere preocuparea legislativului cu alegerile prezidenţiale şi parlamentare, de unde si puţinele prevederi legislative noi, vă transcriem un articol de interes, publicat pe pagina lexcafe.ro cu privire la
Soluționarea conflictului de muncă!
Pentru fiecare act normativ punctăm principalele prevederi, mai jos:
1. Hotărârea nr. 1490/2024 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. V din Legea nr. 126/2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacității de combatere a evaziunii fiscale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative – Monitorul Oficial nr. 1175 din 25 noiembrie 2024.
Aceste norme asigura aplicarea unitară a prevederilor Legii nr. 126/2024 prin care au fost stabilite noi măsuri referitoare la regimul juridic al mijloacelor de transport reținute de reprezentanții autorității vamale, respectiv intrarea în proprietatea privată a statului și condițiile de valorificare a mijloacelor de transport reținute.
Legea nr. 126/2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacității de combatere a evaziunii fiscale stabilește, la articolul V, regimul juridic al mijloacelor de transport reținute de reprezentanții autorității vamale ca urmare a sancționării faptei de sustragere de la controlul vamal a oricăror bunuri sau mărfuri care ar trebui plasate sub un regim vamal.
Amintim! Art. 653 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin HG nr. 707/2006, stabileste: „În cazul în care contravenţia prevăzută la alin. (1) lit. a) are ca obiect produse accizabile, contravenţia se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei, confiscarea bunurilor sustrase de la controlul vamal şi reţinerea mijlocului de transport folosit la săvârşirea contravenţiei până la plata amenzii.”
2. Hotărârea nr. 1506/2024 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată – Monitorul Oficial nr. 1185 din 28 noiembrie 2024.
Guvernul României, în cadrul ședinței din 27 noiembrie 2024, a adoptat Hotărârea de Guvern pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
Astfel, începând cu data de 1 ianuarie 2025, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată se stabileşte în bani, fără a include sporuri şi alte adaosuri, la suma de 4.050 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 165,334 ore pe lună, reprezentând 24,496 lei/oră.
3. Decizia nr. 50/2024 privind examinarea sesizării formulate de Tribunalul Buzău – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal în Dosarul nr. 779/200/2022 – Monitorul Oficial nr. 1188 din 29 noiembrie 2024.
Prin Decizia nr. 50/2024, ÎCCJ admite sesizarea formulată și stabileşte că: În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 628 alin. (4) din Codul de procedură civilă, instanţa de executare stabileşte dobânzi, penalităţi sau alte sume care se cuvin de plin drept creditorului, potrivit art. 1.535 din Codul civil sau altor dispoziţii legale speciale, şi în cazul în care creditorul solicită penalităţi de întârziere prevăzute în contract.
Astfel, creditorul poate solicita penalităţi de întârziere de natură contractuală chiar dacă acestea nu sunt cuprinse în titlul executoriu.
Având în vedere preocuparea legislativului cu alegerile prezidenţiale si parlamentare, de unde si puţinele prevederi legislative noi, vă transcriem un articol de interes, publicat pe pagina lexcafe.ro cu privire la
Soluționarea conflictului de muncă!
Prin conflicte de muncă se înţelege conflictele dintre salariaţi şi angajatori privind interesele cu caracter economic, profesional sau social ori drepturile rezultate din desfăşurarea raporturilor de muncă.
Potrivit Codului muncii accesul neîngrădit la justiţie este garantat de lege. În cazul unui conflict individual de muncă, părţile vor acţiona cu bună – credinţă şi vor încerca soluţionarea amiabilă a acestuia.
În vederea promovării soluţionării amiabile şi cu celeritate a conflictelor individuale de muncă, la încheierea contractului individual de muncă sau pe parcursul executării acestuia, părţile pot cuprinde în contract o clauză prin care se stabileşte că orice conflict individual de muncă se soluţionează pe cale amiabilă, prin procedura concilierii.
Prin conciliere se înţelege modalitatea de soluţionare amiabilă a conflictelor individuale de muncă, cu ajutorul unui consultant extern specializat în legislaţia muncii, în condiţii de neutralitate, imparţialitate, confidenţialitate şi având liberul consimţământ al părţilor.
Consultantul extern specializat în legislaţia muncii, poate fi un avocat, un expert în legislaţia muncii sau, după caz, un mediator specializat în legislaţia muncii, care, prin rolul său activ, va stărui ca părţile să acţioneze responsabil pentru stingerea conflictului, cu respectarea drepturilor salariaţilor recunoscute de lege sau stabilite prin contractele de muncă. Onorariul consultantului extern va fi suportat de către părţi conform înţelegerii acestora.
Oricare dintre părţi se poate adresa consultantului extern în vederea deschiderii procedurii de conciliere a conflictului individual de muncă. Acesta va transmite celeilalte părţi invitaţia scrisă, prin mijloacele de comunicare prevăzute în contractul individual de muncă.
În cazul în care, ca urmare a dezbaterilor, se ajunge la o soluţie, consultantul extern va redacta un acord care va conţine înţelegerea părţilor şi modalitatea de stingere a conflictului.
Acordul va fi semnat de către părţi şi de către consultantul extern şi va produce efecte de la data semnării sau de la data expres prevăzută în acesta.
Follow us on Social Media
©2023. NC Consulting. All Rights Reserved.