Noutăți Legislative din 04.02.2025
SC N&C CONSULTING SRL
Sediul social: Leamna de Sus, nr.248, jud. Dolj
Birou: Craiova, str. Cl Bucuresti, nr.287A, Dolj
CF RO 17115838 J16/64/14.01.2005
Tel: 0251-481133; Fax: 0351-431604
Email: office@consulting-nc.ro
Data: 04.02.2025
În vederea derulării activităţii de consultanţă şi informare continuă,
vă prezentăm în sinteză, în ordinea publicării, cele mai importante acte normative apărute în Monitorul Oficial în perioada 27 ianuarie – 02 februarie 2025
SUMAR:
1. Ordinul nr. 114/2025 a modificat Procedura de restituire a TVA aferenta anumitor achizitii de bunuri si servicii efectuate de entitati nonprofit.
2. Ordinul nr. 102/2025 modifică formularul (205) – „Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit”, si 207 “Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă/impozitul suportat de plătitorul de venit/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenți“– ca urmare a modificărilor aduse Codului fiscal prin Legea nr. 142/2022 și Legii nr. 376/2022, al căror termen scadent este 28 Februarie 2025 pentru veniturile din anul 2024.
3. Ordinul nr. 109/2025 modifica modul de calcul al impozitului suplimentar pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale de la 01 ianuarie 2025.
4. Ordinul nr. 103/2025 vizează Procedura privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit!
5. Hotărârea CECCAR nr. 25/801/2025 abrobă Procedura si formularul împuternicirii experţilor contabili să asiste/reprezinte beneficiarii/ clienţii la oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale.
6. Ordonanța nr. 3/2025 pentru modificarea și completarea Codului fiscal – cu privire la obligația de plată a impozitului suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS) pentru toate persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale.
Câteva aspecte importante din actele normative publicate în Monitorul Oficial:
1. Ordinul nr. 114/2025 privind modificarea și completarea Ordinului ministrului finanțelor nr. 3.044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit, pentru care se aplică scutirea de taxă conform art. 294 alin. (5) lit. a)-b^1 ) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal – Monitorul Oficial nr. 65 din 27 ianuarie 2025.
Ordinul 114/2025 a modificat Procedura de restituire a TVA aferenta anumitor achizitii de bunuri si servicii efectuate de entitati nonprofit.
Odată cu modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost completat art. 294 din Codul fiscal, in sensul introducerii, printre altele, a scutirii de TVA cu drept de deducere pentru anumite livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate catre entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de ANAF, daca acestea sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit sau celor din reteaua publica de stat.
Prin Legea nr. 204/2024 au fost modificate conditiile pe care societatile detinute integral de entitatile nonprofit trebuie sa le indeplineasca pentru aplicarea scutirii in cazul in care achizitiile efectuate sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de catre acestea. Totodata, au fost introduse noi prevederi care reglementeaza restituirea TVA catre societatile detinute integral de entitatile nonprofit inclusiv pentru operatiunile a caror exigibilitate a TVA a intervenit inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 204/2024, precum si conditiile de eligibilitate pentru restituirea taxei.
2. Ordinul nr. 102/2025 privind modificarea OPANAF nr. 179/2022 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor 205 “Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit” și 207 “Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă/impozitul suportat de plătitorul de venit/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenți”– Monitorul Oficial nr. 65 din 27 ianuarie 2025.
Prin acest ordin se modifică formularul (205) – „Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit”, si 207 “Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă/impozitul suportat de plătitorul de venit/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenți“– ca urmare a modificărilor aduse Codului fiscal prin Legea nr. 142/2022 și Legii nr. 376/2022, al căror termen scadent este 28 Februarie 2025 pentru veniturile din anul 2024.
Declarația 205 se depune de acei contribuabili ce au plătit către persoane fizice rezidente în România venituri din categoria veniturilor extra-salariale pentru care s-a reținut la sursă impozitul pe venit.
Cu titlu de exemplificare enumerăm veniturile pentru care trebuie depusă declarația 205:
a) venituri din dividende;
b) venituri din dobânzi;
c) venituri sub forma câștigurilor din transferul titlurilor de valoare și instrumente financiare derivate
d) venituri din lichidarea unei persoane juridice;
e) venituri din premii;
f) venituri din jocuri de noroc;
g) venituri provenite din încasarea bacșișului de către salariați;
h) venituri din alte surse, altele decât veniturile provenite din încasarea bacșișului de către salariați
i) venituri din cedarea folosinței bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă.
În cazul în care, în cursul anului au fost efectuate plăți privind mai multe tipuri de venituri, se completează un singur formular. Practic, pentru fiecare tip de venit plătit se generează, în același formular, câte un tabel, înscriindu-se datele corespunzătoare pe beneficiari de venit aferente anului de raportare.
3. Ordinul nr. 109/2025 privind modificarea și completarea Ordinului ministrului finanțelor nr. 10/2024 pentru stabilirea activelor care se cuprind în indicatorii I și A prevăzuți la art. 18^1 alin. (3) și art. 18^3 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal – Monitorul Oficial nr. 66 din 27 ianuarie 2025.
Ordinul modifica aplicabilitatea si pentru art. 46 indice 2 din Codul fiscal, articol unde este reglementat impozitul suplimentar pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale de la 01 ianuarie 2025.
Pentru contribuabilii prevazuti la art. 46.2 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia de active, incepute pana la 31 decembrie 2024 inclusiv, in valoarea indicatorului I – valoarea imobilizărilor în curs de execuție ocazionate de achiziția/producția de active – se include doar valoarea imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia activelor respective inregistrate in evidenta contabila incepand cu data de 1 ianuarie 2025.
Aceasta valoare se va evidentia distinct pentru aplicarea prevederilor privind determinarea indicatorului A, respectiv pentru a nu se cuprinde in indicatorul A – amortizarea contabilă la nivelul costului istoric aferentă activelor achiziționate/produse începând cu data de 1 ianuarie 2025.
4. Ordinul nr. 103/2025 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii, precum și a modelului și conținutului unor formulare – Monitorul Oficial nr. 68 din 28 ianuarie 2025.
Ordinul nr. 103/2025 vizează Procedura privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit!
Prevederile prezentului ordin se aplică de către contribuabilii care optează pentru direcţionarea unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor realizate începând cu anul 2024.
Opţiunea se exercită prin completarea şi depunerea, la organul fiscal central competent sau la entitatea beneficiară, după caz, a formularului 230 “Cerere privind destinaţia sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor”.
Opţiunea poate fi exercitată pentru una sau mai multe entităţi, în limita plafonului de până la 3,5% din impozitul pe venit.
În situaţia în care contribuabilul a optat pentru depunerea formularului 230 la entitatea nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii/unitatea de cult beneficiară a sumei, aceasta are obligaţia de a transmite, prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, la organul fiscal competent formularul “Situaţie centralizatoare a datelor cuprinse în formularul 230, transmisă de entitatea beneficiară”.
5. HOTĂRÂREA nr. 25/801 din 14 ianuarie 2025 privind împuternicirea experților contabili să asiste/reprezinte beneficiarii/ clienții la oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale
CORPUL EXPERȚILOR CONTABILI ȘI CONTABILILOR AUTORIZAȚI DIN ROMÂNIA a emis prezenta Hotărâre prin care se abrobă Procedura si formularul împuternicirii experţilor contabili să asiste/reprezinte beneficiarii/ clienţii la oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale.
Se instituie astfel un document cu regim special, respectiv “Împuternicire pentru asistarea/reprezentarea unui beneficiar/client în relaţia cu oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale”.
Împuternicirea are o valabilitate de 60 de zile de la data emiterii şi poate fi revocată oricând de către beneficiar/client printr-o notificare comunicată împuternicitului. Circulă în original şi se numerotează în regim intern, asigurându-se un număr unic pentru fiecare document în parte. Plaja de numere atribuite împuternicirilor se stabileşte prin emiterea unei decizii interne de către expertul contabil responsabil pentru această activitate.
Un exemplar al împuternicirilor, în original, se arhivează de către expertul contabil pentru o perioadă minimă de 5 ani.
Evidenţa împuternicirilor se ţine într-un registru special deschis doar pentru această activitate.
6. Ordonanța nr. 3/2025 pentru modificarea și completarea art. 46^2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal – Monitorul Oficial nr. 92 din 31 ianuarie 2025.
Codul fiscal a fost modificat și completat din nou de Ordonanța nr. 3/2025.
Potrivit noilor reglementări, se stabilește obligația de plată a impozitului suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS) pentru toate persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale.
Guvernul a corectat regimul fiscal al impozitului suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS), specific sectoarelor petrol si gaze naturale, prin Ordonanta nr. 3/2025 se introduc mai multe clarificari si modificari la art. 46 indice 2 din Codul fiscal, aplicabile din anul fiscal 2025.
Principalele modificari aduse de OG 3/2025
1. Clarificarea categoriilor de contribuabili exceptati de la ICAS
OG 3/2025 stabileste ca anumite categorii de contribuabili care obtin venituri din vanzarea combustibililor solizi, naftalinei, uleiului pentru incalzire, petrolului lampant, hidrogenului, produselor lubrifiante si de racire, in cadrul activitatilor corespunzatoare codurilor CAEN:
4671 – Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate
4681 – Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate
4730 – Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate
4730 – Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule
si a caror activitate principala desfasurata corespunde altor coduri CAEN decat celor prevazute la alin. (1 indice 2) nu datoreaza impozit specific pe cifra de afaceri incepand cu trimestrul in care obtin aceste venituri.
Aceste prevederi nu se aplica in cazul in care acesti contribuabili desfasoara ca activitati secundare si alte activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la alin. (1 indice 2) decat cele mentionate mai sus:
2. Codurile CAEN in sectoarele petrol si gaze naturale
Potrivit art. 46 indice 2) alin. 1 indice 2) din Codul fiscal, codurile CAEN corespunzatoare activitatilor, principale sau secundare, desfasurate in sectoarele petrol si gaze naturale sunt urmatoarele:
- 0610 – Extractia petrolului brut;
- 0620 – Extractia gazelor naturale;
- 0910 – Activitati de servicii anexe extractiei petrolului brut si gazelor naturale;
- 1920 – Fabricarea produselor obtinute prin rafinarea petrolului;
- 3522 – Distributia combustibililor gazosi, prin conducte;
- 3523 – Comercializarea combustibililor gazosi, prin conducte;
- 4671 – Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate, respectiv 4681 – Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate, dupa caz;
- 4730 – Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate, respectiv Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule, dupa caz;
- 4950 – Transporturi prin conducte.
Asadar, spre deosebire de reglementarile anterioare, OG 3/2025 include direct in Codul fiscal codurile CAEN ale contribuabililor supusi ICAS, eliminand necesitatea definirii acestora prin ordin al Ministerului Finantelor.
3. Cine datoreaza ICAS?
Persoanele juridice romane sau persoanele juridice straine care in mod individual sau intr-o forma de asociere livreaza bunuri, presteaza servicii pe teritoriul Romaniei sau livreaza bunuri de pe teritoriul Romaniei, care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la alin. (1 indice 2) datoreaza suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri.
4. Extinderea aplicabilitatii ICAS pentru firmele straine
OG 3/2025 introduce reguli noi privind impozitarea firmelor straine care desfasoara activitati in domeniile petrol si gaze naturale, chiar daca acestea nu au un sediu permanent in Romania. Acestea vor avea obligatia de a declara si plati ICAS pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate pe teritoriul Romaniei, sau de pe teritoriul Romaniei.
In acest caz, indicatorul VT (venituri totale) reprezinta veniturile realizate din livrarile/prestarile de servicii pe teritoriul Romaniei, respectiv din livrarile de pe teritoriul Romaniei corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la alin. (1 indice 2), stabilite pe baza valorii inscrise in declaratia vamala sau in documentele care atesta livrarile intracomunitare. Livrarea de pe teritoriul Romaniei inseamna orice operatiune care presupune scoaterea bunurilor de pe teritoriul Romaniei.
5. Garantii
Pentru a preveni riscul neplatii ICAS, firmele straine care desfasoara activitati in aceste sectoare, dar nu si-au inregistrat un sediu permanent in Romania, trebuie sa constituie o garantie de 1 milion euro, stabilit la cursul comunicat de BNR la data constituirii garantiei.
6. Reguli pentru noii contribuabili
OG 3/2025 stabileste ca firmele nou-infiintate sau cele care incep sa desfasoare activitati incluse in ICAS incep sa datoreze acest impozit din trimestrul inceperii activitatii. Similar, firmele care inchid activitatile respective in timpul anului fiscal nu mai datoreaza impozitul incepand cu trimestrul urmator.
Concluzie
OG 3/2025 vine cu clarificari necesare pentru aplicarea corecta a ICAS, eliminand extinderea artificiala a obligatiilor fiscale asupra contribuabililor care nu desfasoara activitati specifice sectoarelor vizate. Totodata, se introduc reguli stricte pentru firmele straine active in domeniul petrol si gaze naturale, ceea ce va asigura o aplicare echitabila a impozitului suplimentar. Noile reglementari vor avea un impact direct asupra firmelor din acest sector incepand cu anul fiscal 2025.

Follow us on Social Media
©2023. NC Consulting. All Rights Reserved.