Contribuția la sănătate: Ce trebuie să știi ca angajator sau ca salariat

Contribuția de asigurări sociale de sănătate (pe scurt, contribuția la sănătate sau CASS) trebuie plătită de către angajatori pentru veniturile din salarii (sau asimilate salariilor) acordate salariaților, potrivit Codului fiscal. Aceasta este una dintre cele șase contribuții sociale obligatorii, alături de cele la concedii medicale, pensii, șomaj, accidente de muncă și boli profesionale și plata creanțelor salariale.

Cotele de contribuții la sănătate, ce sunt aplicabile în acest an, sunt 5,5%, pentru contribuția individuală a salariatului, și 5,2%, pentru contribuția datorată de angajator. Baza lunară de calcul pentru contribuția individuală este câștigul lunar brut (ce include, de exemplu, veniturile din salarii și indemnizațiile de neconcurență), iar baza lunară de calcul pentru contribuția angajatorului este suma câștigurilor brute ale salariatului.

Pentru salariat, plata CASS înseamnă obținerea calității de asigurat în sistemul sanitar autohton și accesul la pachetul de bază reglementat, în momentul de față, prin Hotărârea Guvernului nr. 161/2016. Concret, pachetul de bază include o serie de servicii la medicul de familie (cum ar fi consultații de urgență, periodice, preventive sau la domiciliu), la cabinetul medical, la spital și la dentist (consultații, servicii diagnostice, analize de laborator, spitalizare, tratamente dentare, printre altele).

În același timp, salariații pot beneficia și la domiciliu de asistență pentru urgențe, precum și de îngrijiri medicale (de exemplu, consultații, măsurarea parametrilor fiziologici, îngrijirea plăgilor, administrarea medicamentelor). Actul normativ mai prevede pentru asigurați și servicii de recuperare medicală, dispozitive medicale și medicamente compensate.

CASS se declară și se plătește Fiscului

Angajatorii sunt cei care trebuie să calculeze și să achite contribuția la sănătate, atât pentru ei, cât și pentru propriii salariați, stabilesc prevederile actuale ale Codului fiscal.

„Persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora (…) au obligația de a calcula și de a reține la sursă contribuțiile individuale de asigurări sociale de sănătate, precum și obligația de a calcula contribuțiile de asigurări sociale de sănătate datorate de aceștia, după caz”, este explicat în actul normativ.

Pentru a putea achita contribuția la sănătate, angajatorii sunt obligați să depună în fiecare lună/trimestru, până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile/trimestrului, o declarație fiscală. Este vorba, mai precis, de „Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate” (sau, pe scurt, formularul 112).

Formularul 112, ce se depune la unitatea fiscală la care angajatorul este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe și contribuții, se transmite electronic, în baza unui certificat calificat. Documentul se completează, conform Ordinului Ministerului Finanțelor Publice nr. 1045/2012, cu ajutorul unui program gratuit de asistență, ce este disponibil aici.

Și contribuția individuală a salariatului, și contribuția angajatorului trebuie plătite, fie lunar, fie trimestrial, până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile sau până la data de 25 a lunii următoare trimestrului pentru care se datorează. Contribuția la sănătate trebuie achitată, așa cum prevede în prezent Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 531/2016, în contul unic 55.02 „Disponibil al bugetelor asigurărilor sociale și fondurilor speciale, în curs de distribuire”.

Important! Angajatorii care nu rețin sau rețin și nu plătesc integral contribuțiile riscă să fie amendați, în funcție de cuantumul obligațiilor fiscale sustrase de la plată, cu sume de la 1.000 la 27.000 de lei, potrivit Codului de procedură fiscală.

Salariații pot afla online dacă dacă li se declară CASS și dacă sunt asigurați

Salariații au la dispoziție două instrumente online cu ajutorul cărora pot afla dacă angajatorul le declară la Fisc contribuția la sănătate și dacă figurează ca asigurați în evidențele Caselor de Sănătate.

Pentru a afla contribuțiile declarate lună de lună de angajator, poate fi folosit Spațiul Privat Virtual (SPV), un serviciu online pus la dispoziția contribuabililor de către ANAF. Concret, documentul cu situația contribuțiilor sociale declarate de angajator, prin intermediul formularului 112, poate fi cerut din zona de „Solicitări” (la „Informații”) a SPV.

După solicitarea actului, acesta este generat automat și poate fi descărcat, în format PDF, din zona de „Mesaje” a serviciului online al Fiscului. Pașii exacți ce trebuie urmați de către persoanele fizice pentru a obține situația contribuțiilor declarate de angajator (atât la sănătate, cât și la pensii și șomaj) sunt descriși în acest articol. (Informațiile sunt pentru persoanele care se autentifică în SPV cu nume de utilizator și parolă.)

Referitor la verificarea calității de asigurat în sistemul medical autohton, această acțiune poate fi făcută cu ajutorul unei aplicații online a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS). În acest caz, accesul la aplicație nu este condiționat de crearea unui cont de utilizator.

Pentru a face verificarea în sistem, salariații trebuie să introducă propriul cod numeric personal și un număr de verificare, apoi să apese pe butonul de căutare. În cazul asiguraților, mesajul afișat este „Persoana selectată este asigurată”. Totodată, aplicația CNAS informează dacă salariatului i-a fost emis cardul național de sănătate, precum și cea mai recentă dată de înscriere la un medic de familie.

jurist Tamara Ion

Scroll to Top